Ronald Bruinstroop (58) rolde na een leven als automonteur in de steenhouwerij van zijn broer. Langzaam. Hij ging af en toe mee op een klus. “Ik vond het zo leuk dat ‘af en toe’ steeds vaker werd en uiteindelijk kwam ik bij hem in de zaak.” Hij legde er de basis voor wat uiteindelijk Ronald Bruinstroop Natuursteen werd.
Interview met Ronald Bruinstroop
Interview met Ronald Bruinstroop
“Met familie moet je wandelen, niet handelen”, zegt hij met een lach. “Mijn broer en ik gingen in 2000 ieder onze eigen weg.”

Ronald Bruinstroop Natuursteen voorziet in gedenkmonumenten en zerken, maar ook in (tuin)meubilair, vensterbanken, dorpels en aanrechtbladen. “Eigenlijk kan alles. Het is soms moeilijk met nieuwe klanten in contact te komen, vaak gaat dat via mond tot mond reclame. Ik kan adverteren tot ik een ons weeg, maar de mensen komen pas als ze echt iets nodig hebben. Het leuke is, soms komen ze hier voor een vensterbank in de woonkamer, maar gaan via de keuken, de badkamer en het toilet en eindigen jaren later in de slaapkamer omdat ze zijn gaan zien wat er allemaal mogelijk is.”
Ronald begon zijn bedrijf ambulant. “Gewoon met een aanhangwagen. Maar dat betekende dat ik afhankelijk was van anderen. Daar werd ik zenuwachtig van. Als je materiaal niet op tijd geleverd wordt, is dat lastig uit te leggen aan je klanten. Toen ik de mogelijkheid kreeg een bedrijfspand te huren, heb ik dat meteen gedaan.” Inmiddels is Ronald Bruinstroop gevestigd in Moordrecht, op een steenworpafstand van het bedrijf van broer Peter in Rotterdam. Geen concurrenten, maar partners die samen de regio bedienen.


“Leg er maar een citroen op”
Natuursteen is niet altijd het makkelijkste materiaal. Je moet dan ook een ‘kleine afwijking’ hebben om ermee te werken, vertelt Ronald. “Maar het is zo mooi wat je er allemaal mee kunt doen. Laatst maakten we een tuintafelblad van 3 bij 1 meter. Dat weegt dan 270 kilo. Om zo’n gewicht te kunnen plaatsen moet je óf met veel mensen zijn óf machines en gereedschap hebben. Bij deze levering stond het onderstel van de tafel op een hooggeplaatste veranda en de tuin lag behoorlijk lager. Dan heb je dus een kraan van 30 meter nodig om het op de voet te plaatsen.” In zijn stem klinkt het enthousiasme voor een dergelijke opdracht door.
Toch hoeft hij niet iedereen aan het natuursteen te hebben. “Je ziet het vooral bij keukens. Mensen vinden een natuurstenen aanrechtblad mooi, zonder te weten welke natuursteensoort daarvoor het meest geschikt is. Vaak wordt er een kleur uitgezocht omdat die in het geheel past, terwijl je beter kunt kijken naar de meest geschikte steensoort met de juiste kleurensamenstelling. Keukenverkopers ontberen die kennis vaak en krijgen achteraf problemen met de klant. Ik vertel mensen niet altijd wat ze willen horen, maar daarmee voorkom je gedoe. Als ze bijvoorbeeld een aanrechtblad in een bepaalde warme kleur willen hebben en zeker als het gekozen natuursteen marmer is, dan raad ik het af. Marmer is namelijk niet zuur- en kras bestendig. Ik geef wel eens een stuk marmer mee met de opdracht er een citroen op te leggen. Even kijken of ze het daarna nog steeds zo mooi vinden. Ik heb liever dat mensen niet kopen op basis van goede voorlichting, dan dat ze het wel doen en spijt krijgen.”
Nieuw leven voor een grafzerk
Ronald Bruinstroop maakt ook gedenkstenen en grafmonumenten. “Eervol werk. Mooi om te mogen doen.” Maar er is nog iets anders wat het bijzonder maakt. “Het gekke aan grafmonumenten is dat ze vaak na zoveel jaar geruimd worden. Dan wordt het afval. Natuursteen dat miljoenen jaren oud is, wordt na dertig jaar ineens waardeloos. Ik heb me daarom aangemeld bij Circlestone. Die zetten zich in om grafstenen een nieuw leven te geven.”
Het loopt nog geen storm, maar het begin is er. “Als mensen hier komen voor een grafsteen hebben ze waarschijnlijk nooit nagedacht over een hergebruikte steen. Dat kan een beetje raar voelen. Het zullen meer mensen zijn die al met duurzaamheid bezig zijn die dit interessant vinden. Maar goed, we kunnen ze ook gebruiken voor bijvoorbeeld badkamerdorpels.”
Bruinstroop is nog elke dag blij dat hij zijn leven als monteur inruilde voor een leven als ondernemer. In loondienst heb je te maken met een baas die op je zeurt of ontevreden klanten. Nu sta ik altijd in direct contact met mijn klanten en zorg ik ervoor dat ze iets moois krijgen.”
